Webbaserade stöd och verktyg som du kan ha nytta av i din roll som skolsköterska.
Kompetensbeskrivning för skolsköterska inom EMI Länk till annan webbplats.
Vägledning för elevhälsan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Dokumentera/Skol-VIPS Pdf, 942.4 kB.
Antal elever/heltid skolsköterska Pdf, 167.1 kB.
Barnendometrios Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skolverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Metodstöd kvinnlig könsstympning Pdf, 284 kB.
Könsstympning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stöd i arbetet mot könsstympning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Levnadsvanematerial och samtalsstöd Länk till annan webbplats.
Hälsosamma levnadsvanor för barn och unga, DRF Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Livsmedelverket- Kostråd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Psykologer mot tobak Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sluta- röka-linjen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Patientsäkerhets- & kvalitetsarbete
-handbok för elevhälsans medicinska insats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Riksföreningens tidigare ordförande Susann Magnusson har skrivit boken som ger vägledning och stöd i det viktiga patientsäkerhets- och kvalitetsarbetet.
Personalens kompetens är nyckeln för att förebygga vårdskador, minimera risker och därigenom uppnå en patientsäker verksamhet av hög kvalitet.
Leda och organsiera medicinsk elevhälsa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen föreskriver att elevhälsans olika delar ska samverka under rektors ledning. De medicinska insatserna måste dessutom följa hälso- och sjukvårdslagstiftningen, ett område som skolledare ofta har svårt att överblicka och tolka. Leda och organisera medicinsk elevhälsa är en handbok som ger vårdgivare, elevhälsans chefer och huvudmän konkret vägledning i hur verksamheten kan utformas utifrån de krav som lagstiftningen ställer. Det handlar om ledningssystem med tydlig ansvarsfördelning, dokumentation och sekretess samt säkerhetsrutiner som minimerar risken för misstag orsakade av ”den mänskliga faktorn”.
Evidensbaserad elevhälsa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Den svenska skolan har unika förutsättningar att ge alla elever en god utbildning och, med elevhälsan som resurs, främja elevernas fortsatta utveckling och hälsa. Trots detta visar internationella jämförelser att svenska elever inte bara upplever sig må sämre än unga i jämförbara länder, utan även presterar sämre i de kunskapsprov som ingår i de internationella PISA-undersökningarna. Detta är en utveckling som både kan och måste vändas. Här kan elevhälsan spela en central roll genom återkommande hälsokontroller, tvärprofessionellt samarbete och tillgång till evidensbaserade metoder.
Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta förebyggande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa problematiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete.
Psykisk hälsa i skolan
- Främja, skydda och stärka Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Psykisk hälsa i skolan handlar om vad vi vuxna i skolan kan göra för att främja och stärka barns och ungas psykiska hälsa. Fokus ligger inte på ohälsa, beteendeproblem och diagnoser, utan på friskfaktorer.
Senast publicerad: