Sista minuten-klapparna att lägga under granen

Julböcker

Böckerna som blir klappar under granen?

Har du fortfarande julklappar kvar att köpa och saknar idéer, så kommer här några tips på spännande böcker. Alla på ett eller annat sätt med koppling till forskning och hälsa!

Kostens kraft – en vetenskaplig genomgång av matens potential av David Stenholtz (Lava förlag)

Ta makten över din hälsa, uppmanar författaren till denna bok. David Stenholtz är överläkare i onkologi och har varit med och startat föreningen Läkare för framtiden, som verkar för att sprida evidensbaserad information om hur våra kostval kan påverka hälsa och sjukdomsrisk – med fokus på växtbaserad kost. Boken, som bygger på en genomgång av vetenskapliga studier om kost och hälsa, är även tänkt att fungera som läromedel för vårdpersonal. Dessutom inspirerande recept av några av Sveriges främsta matkreatörer.

Explosiva mikrovanor – boosta din hälsa på bara några minuter av Bertil Marklund och Linn Asterby (Bonnier Fakta)

Så lever du längre – det heter podden som författarparet bakom denna bok står bakom. Även här vill de boosta din hälsa, genom att skapa nya vanor. Tipsen är uppdelade i kategorier utifrån hur lång tid de tar att genomföra. Allt från några sekunder (hör av dig till någon du saknar) till en kvart (gå på en njutningspromenad). Men som alla vet är det inte så lätt att ändra en vana. I sista kapitlet avhandlas detta. Att använda sig av sin omgivning och att göra det så enkelt som möjligt för sig själv är några nycklar. Fler finns att läsa i boken.

Kroppssmart – vardagsortopedi för folk i rörelse av Soheila Zhaeentan (Natur & Kultur)

Borde vi inte bli lika bra på att besiktiga oss själva som vi är på att besiktiga bilen? Det frågar sig författaren till boken Kroppssmart – vardagsortopedi för folk i rörelse, Soheila Zhaeentan som är specialistläkare inom ortopedi. Hon menar att de flesta ortopediska skador, som tennisarmbåge och hälsporre, inte är farliga och att de dessutom är självläkande. Men genom självundersökning, självdiagnostik och självrehabilitering, som styrketräning och stretchövningar, vilket presenteras i boken – kan vi göra mycket på egen hand för att må bättre. Genom att förstå sig på smärtan och övervinna sin rädsla för den kommer man också långt, hävdar hon.

Publiceringsdatum: