Text

Digitalisering på gott & ont

Digitalisering på gott och ont

Pandemin har påverkat oss alla så vi har insett vikten av välfungerande digitala verktyg. Ingen kunde väl ana för ett år sedan att Teams, Zoom och Skype skulle utvecklas så snabbt som de har gjort nu under pandemin. Många möten kommer förmodligen att bli digitala även i fortsättningen, vilket är bra när det gäller korta möten då det ofta kan vara onödigt att resa. Vänner runt om i världen håller jag kontakt med via något av de olika verktygen, det fungerar fantastiskt. Härligt att kunna ses.

Lärosätena har också ställt om till digital undervisning och vi har lärt oss dela in studenter i grupper digitalt, undervisa, hålla seminarier och examinera. Det går bra men det är ganska trist att sitta/stå framför en skärm och prata till bilder utan att ha en aning om hur 120 studenter tar emot budskapet. Jag saknar interaktionen, som jag upplever blir svår.

Vi har alla ställt om. Svensk sjuksköterskeförening har digitala konferenser och webbinarier om bland annat äldrevården, covid-19 och ledarskap och nu planerar vi för att VFU-konferensen ska bli digital.

Allt går med fungerande nätverk. Men det blir ganska trist när man som jag ringde och ändrade hastighet på vårt bredband. Uppgradering från 100/100 till 250/250, nu skulle det bli slut med laggande. Tji fick jag, dagen då bytet skulle ske hade vi inget bredband alls. Telefonkö till leverantören, nummer 181 i kön, misstag, tekniskt fel. Men fixa det! Jag arbetar hemifrån och behöver fungerande nät. Jag får lägga en order och så kan du skicka ett sms imorgon så ringer de upp inom 45 minuter. 19,5 timmars väntan. Fortfarande inget bredband. Ja, men våra system pratar inte med varandra. Vi jobbar på det.

Efter ytterligare tre dygn fortfarande inget nät och jag fortsätter använda mitt mobila nätverk, har artikelseminarium med studenter som jag skickat ut i två olika rum samtidigt som jag i det vanliga rummet introducerar Zoom för den person som ska hålla föreläsning senare under dagen och då plötsligt står Zoom och snurrar. Kollar bredbandet och det står din surf är slut, vill du köpa mer? Jag klickar ja, men det går inte att köpa surf utan fungerande nätverk! Moment 22.

Ringer kollega som är med på Zoom som får ta över och sedan telefonkö till leverantören, kom snabbt fram men sedan väntan när de undersöker ärendet, jag var då ganska irriterad. Plötsligt händer det, två timmar senare fungerande nätverk men det tog sju dagar att koppla om. Det vi i sjukvården får mest klagomål på är bemötande, jag skulle gissa att ovan beskrivna företag ligger i sämre klass än oss.

Idag är våra mobiltelefoner nästan den viktigaste accessoaren. Nu i coronatider ska den som hämtar barn på förskolan eller fritids där jag bor ringa ett nummer som står på den dörr man brukar gå in genom för att hämta. Så skickas barnet ut. En bekant körde på en hjort som sprang iväg. Mobilen var urladdad så hen körde hem och ringde polisen. Det var tur för hen var redan anmäld, man ska stanna och markera och genast ringa och anmäla vilket naturligtvis är rätt och riktigt. En annan skulle slinka in och be läkaren på vårdcentralen att uppdatera sina blodtrycksmediciner och ta ett blodtryck. Det gick inte. ”Du får gå ut och ringa och knappa dig fram så är du välkommen sedan”. Ibland blir det konstigt.

Snart är det jul och då kommer det massor av digitala julhälsningar. Det är trevligt men jag är barnsligt förtjust i ”riktiga” julkort som hämtas i brevlådan och klistras upp på band som dekoration.

Snart kommer ett vaccin! Håll ut, håll avstånd så blir det fysiska möten under nästa år.

Jag önskar er alla en riktigt God Jul och ett coronafritt Gott Nytt År!

Ami Hommel

Ordförande, Svensk sjuksköterskeförening

Senast publicerad:

Som medlem har du tillgång till tidningens fullständiga artiklar