Ny kanslichef till Svensk sjuksköterskeförening

Svensk sjuksköterskeförening har rekryterat Ingrid Sievert Uddén till ny kanslichef. Hon tillträdde sin tjänst den 1 maj och är nu i en överlämningsfas tillsammans med Marie Östlund Iwarson, som i juni går i pension efter flera år i rollen.

Ingrid har en lång och bred erfarenhet av ledarskap, förändringsledning och internationellt arbete inom civilsamhället. Hennes yrkesliv har präglats av ett starkt engagemang för mänskliga rättigheter samt utvecklingen av hälso- och sjukvård, både i Sverige och globalt.

Närmast kommer Ingrid från ForumCiv där hon varit biträdande generalsekreterare, senior rådgivare och säkerhetskoordinator. Där har hon lett globala team och arbetat med strategiska förändringsprocesser i komplexa organisationer. Hon är även styrelseledamot i Svenska Röda Korsets nationella styrelse.

Tidigare har Ingrid haft ledande roller inom bland annat Stockholms Stadsmission, Diakonia och Svenska Röda Korset. Hon är utbildad sjuksköterska och barnmorska samt har en masterexamen i omvårdnad.

Rekryteringen har skett i nära samarbete med föreningens ordförande Oili Dahl, som ser fram emot att välkomna Ingrid och tillsammans fortsätta arbetet inom organisationen.

Marie Östlund Iwarson har under sina år som kanslichef gjort betydelsefulla insatser för föreningen och dess verksamhet. Vi vill rikta ett varmt tack till Marie för hennes stora engagemang och önska henne allt gott i hennes kommande pension.

Under våren sker en planerad överlämning där Ingrid och Marie, tillsammans med ordförande Oili Dahl, säkerställer en god introduktion i uppdraget.

Publiceringsdatum:

Fler artiklar

Fler artiklar